دید مهندسی
هر بار که برای خرید بستنی وانیلی به مغازه می روم و به اتومبیل باز میگردم ماشین روشن نمی شود. اما اگر هر نوع بستنی دیگری مثلا:شکلاتی، نسکافه ای ، میوه ای و...بخرم چنین مشکلی ندارم. خواهش می کنم که درک کنید این مساله برای من جدی است.باور کنید من قصد شوخی ندارم. میخواهم بپرسم چطور ممکن است اتومبیل من وقتی بستنی وانیلی می خرم روشن نمیشود اما با هر نوع بستنی دیگر راحت به راه می افتد؟
مدیر شرکت نامه این مشتری را با شک وتردید خواند،اما بر حسب وظیفه وتا حدی از روی کنجکاوی، یک مهندس رامامور بررسی این مشکل کرد.مهندس با مشتری تماس گرفت و برای خرید بستنی پس از شام با او قرار گذاشت.ان دو به اتفاق یکدیگربه بستنی فروشی رفتند.ان شب نوبت بستنی وانیلی بود. پس از خرید بستنی مهندس جوان با تعجب دید که ماشین روشن نمی شود. او که خیلی تعجب کرده بود سه شب دیگر نیز با صاحب خودرو قرار گذاشت.یک شب نوبت بستنی شکلاتی و شب بعد بستنی توت فرنگی بود.ولی ماشین به راحتی روشن شد.شب سوم دوباره نوبت بستنی وانیلی شد و باز ماشین روشن نشد.
مهندس سعی کرد موضوع را از دید دیگری بررسی کند و مساله نوع بستنی را به فراموشی بسپارد.او مشاهدات خود را از لحظه ترک منزل مشتری تا خرید بستنی و بازگشت به ماشن و استارت زدن ثبت کرد. این طرز ثبت وقایع و مدت زمان انها نکته جالبی را روشن کرد:بستنی وانیلی پر طرفدار و پر فروش بود به همین دلیل نزدیک در مغازه قرار داشت.اما انواع دیگر بستنی کمی دورتر از در قرار می گرفتند.پس مدت زمان خروج از اتومبیل تا خرید بستنی و برگشتن و استارت زدن برای بستنی وانیلی کم تر از دیگر بستنی ها بود.با توجه به کاهش ثانیه ای این مدت زمان ،مهندس به تحلیل علمی موضوع پرداخت و فهمید پدیده ای به نام قفل بخار باعث بروز این مشکل می شود .روشن نشدن خیلی زود خودرو پس از خاموش شدن به دلیل تراکم بخار در موتور و پیستون ها مساله اصلی شرکت خودروسازی و این مشتری بود و با کمک بستنی وانیلی و نگاه صحیح به موضوع یکی از بزرگ ترین مشکلات صنعت خودرو سازی کشف و حل شد.
وبلاگ دانشجویی